Saturday, August 10, 2013

Raya 2013

Sedar tak sedar hari ni dah masuk raya ke-3 iaitu dimana semua kaum muslimin di dunia meraikan syawal setelah sebulan kita berpuasa. Pada masa ni, ramai yang balik ke kampung, yang buat rumah terbuka. Adat kunjung mengunjung merupakan tradisi utama pada bulan syawal. Pengertian Syawal bagi aku, adalah berkumpul sanak saudara di pagi mulia. Bab-bab bagi duit raya ni hal lain. Bukan kedekut weh..tapi kalau aku ada duit bayak pon..konfirm aku bagi aihhh...hahaha. tapi budak-budak mana boleh pegang duet banyak-banyak kan. Apepon tujuan yang utama ialah meraikan hari yang mulia bersama-sama. 
Tahun ni tak berapa best sangat walaupon kunjungan sedara, jiran tetangga datang beraya, namun bagi aku tetap ada kurangnya. Tahun ni kak ina tak balik beraya dengan kami sob sob sob..tahun ni dia beraya dengan keluarga mertua dia. Dalam perancangan katanya dia balik raya ke-5. eh! aku da start keje larh. Sekarang aku nak kongsi pengalaman yang tak seberapa raya la kan



Raya pertama
Awal pagi lagi kami bangun sediakan yang patot. Tunggu abah balik dari masjid. Aku dan Kak aida pon da siap berbaju kurung. Aku mengenakan baju kurung biasa. Part bersalaman ni! Usai mak and abah bersalaman, turn ku pulak. Cium tangan abah..ada la rasa sebak sikit. bila pikir tangan abah yang banyak mencari rezeki buat kami sekeluarga. "abah, adik minta maaf ada salah silap adik selama nie.terima kasih sebab membesarkan adik. Then pegang tangan mak pulak. Tacing giler! pegang ja..da start kuar air mata. Masa pegang tangan mak, aku tengok muka mak..mak nangis, aku pon da nangis dah..benda yang aku nak ucap tu..tak terkeluar dari mulut..tak kan xmau cakap lak kan..aku memang nak cakap, tapi tak terkeluar sebab masa tu da berjurai air mata. Then aku kuatkan salam tangan mak..aku tunduk, kucup tangan mak.. "mak..adik minta maaf ada wat silap, terkasar bahasa dengan mak. Mak terima kasih sebab besarkan adik, terima kasih sebab bagi adik peluang habiskan belajar sampai lulus semua, adik banyak merungut kat mak..adik degil kadang xdengar cakap mak..adik minta maaf''' cuppppp!!!! kiss pipi mak tiga kali hehehehe...

Aku tahu aku comel..so jangan kutuk oke!

sory  lel xda gambar bersalam ngan mak abah..huhu..xda potographer

raya kedua kami bayak habiskan masa kat rumah ja..petang tu kami g melawat rumah adik kepada abah, Mak su bok..best..antara adik beradik abah, aku paling rapat ngn mak su bok, boleh ajak bersembang. malam tu, kami makan kepci :D muak dah dengan ayam, so aku sorang pesan colonel burger ja

Raya ketiga
Hari nie kami beraya kat perak, macam biasa lah..rumah pak lang dan mak lang. Bertolak dari pagi tadi, tadi aku mengenakan jubah hitam. memang da lama aku teringin nak pakai jubah hitam. So raya kali ni, tercapai jugak hajat aku kekekeke...  kitorang sampai rumah dalam pukul tujuh.





duet raya? hurm setakat nie leh kumpul lima belas ringgit huhu
anyway kepada kenalan yang call kite.. :( kite mintak maaf..kite bukan tak nak jemput awak2 kerumah..tapi lain kali boleh x hurmmm.. awak nampak x tangan kite ni..kite janji oke..janji akan jemput awak datang rumah kite :D

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR & BATIN




Ya Rabb..jika suatu saat aku kehilangan harapan dan tujuanku,berikanlah kepadaku keyakinan bahwa TakdirMU lebih baik dari semua yang aku inginkan dan aku impikan

No comments: