Tuesday, December 27, 2011

surat hawa utk adam::putera idaman::


seorang lelaki yang aku idamkan
ialah seorang buta, bisu, bakhil, dan papa..
biarlah dia seorang yang buta
Buta, kerana matanya sunyi daripada melihat perkara-perkara maksiat dan lagha
kerana matanya terpelihara daripada memandang aurat wanita ajnabi
asalkan kedua matanya terang dalam memerhatikan keagungan ciptaan Allah

biarlah dia seorang bisu
bisu, daripada pujuk rayu mengonggang keimanan
bisu daripada mengungkapkan ucapan yang bisa meracun fikiran
bisu daripada perkataan yang bisa mendatangkan kekufuran
asalkan bibirnya sentiasa basah mengingati Tuhan
asalkan lidahnya tidak pernah lekang dari membaca Al-Quran
asalkan dia petah membangkang kemungkaran
dan lantang menyuarakan kebenaran

lelaki yang aku idamkan ialah seorang bakhil,
bakhil dalam memberi senyuman
pada wanita yang bukan mahramnya
bakhil dalam meluanagkan masa bertemu janji dengan wanita ajnabi yang boleh dinikahinya
bakhil dalam menghabiskan wang hanya kerana wanita yang tidak sepatutnya
tetapi dia begitu pemurah meluankan masa untuk beribadah kepada Khaliqnya
pemurah dalam memberi nasihat dan teguran
sehingga sanggup menggadaikan hartanya
bahkan naywanya sendiri untuk melihat kalimah LAILAHAILALLAH
kembali megah dimuka bumi

lelaki yang aku idamkan adalah seorang papa
gambar hiasan
papa dalam melakukan perkara maksiat
papa dalam ilmu-ilmu yang tidak berfaedah dan bermanfaat
papa memiliki akhlak mazmumah
tapi dia cukup kaya dalam perlbagai ilmu pengetahuan
kaya memiliki ketinggian akhlak dna budi pekerti yang mulia
kaya dengan sikap sabar dalam mengharungi tribulasi kehidupannya
dan dia seorang kaya dalam membina jati diri
dia mahu menjadi seorang syuhada
yang syahid di jalan Maha Esa...
Ya Rabb..jika suatu saat aku kehilangan harapan dan tujuanku,berikanlah kepadaku keyakinan bahwa TakdirMU lebih baik dari semua yang aku inginkan dan aku impikan

No comments: