Friday, December 07, 2012

Khasiat Strawberry

AssaLaMuaLaikuM wbt! ^_^
Strawberry kalau kita tengok bukan sahaja cantitk dari segi rupanya, tapi banyak juga khasiat yang terkandung didalamnya. umumnya strawberry ini adalah sejenis buah herba yng kebanyakannya memiliki 200 biji2 kecil padanya dan terdapat hampir 700 jenis buah strawberry. 
warna MERAH yang terdapat pada strawberry masak itulah yang ada banyak khasiatnya. untuk pengetahuan anda, warna merah itu menunjukkan yg ianya kaya dengan pigmen warna antosianin dan mengandungi agen antioksidan yang tinggi

kandungan yanag terdapat dalam buah strawberry ialah vitamin C, kalori,  dan juga antioksidan dimana ketiga2 kandungan ini memberi kesan positif kepada tubuh badan manusia.


Dengan komposisi nutrisi yang telah disebutkan di atas, strawberry mempunyai banyak khasiat untuk kesihatan. Khasiat buah strawberry untuk kesihatan antara lain:

1. Memutihkan Gigi 

Asam malat yang terkandung dalam stroberi bertindak sebagai bahan yang akan mengikis dan menghilangkan beberapa noda pada permukaan gigi. Dengan mengunyah strawberry setiap hari dapat membantu untuk menyihatkan mulut, seperti: memutihkan gigi, menghilangkan bau mulut, dan membuat nafas menjadi lebih segar.

2. Mencegah kanser

Kandungan vitamin A, C, E dan Asam ellagic yang berfungsi melumpuhkan sel kanser dalam tubuh. Dan juga dapat mencegah terjadinya Leukimia. Leukemia merupakan salah satu kanser yang sangat mematikan dan buah strawbery dipercayai dapat mencegah terjadinya kanser sel darah.
Selain itu stroberi mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi. Antioksidan ini akan melindungi tubuh dari serangan kanser. Kandungan antioksidan dalam stroberi ini pun tetap tinggi walaupun telah diolah menjadi bentuk lain, seperti selai atau jus. Selain itu, sebatian asid ellagik dan kuersetin yang ada dalam stroberi juga boleh menghalang pertumbuhan kanser prostat, kanser payudara, kanser kulit, dan kanser hati.

3. Mengubati Jerawat

Kandungan asam salisiat di dalam strawberry mempunyai manfaat untuk mengubati jerawat secara alami.

4. Menghaluskan kulit

Buah strawberry mampu mengangkat sel-sel kulit mati. Gunakan stroberi ini sebagai lulur mandi. Untuk mendapatkan manfaat lebih, campurkan strawberi yang telah dihaluskan ini dengan susu dan minyak zaitun. Selain menjadi lebih halus, kulit pun akan tampak lebih cerah.\

5. Dapat mencegah terjadinya radang dan alergiStrawberry merupakan buah-buahan yang mengandungi gula rendah sehingga sesuai untuk diet penghidap diabetes, melawan radang sendi.


6. Kesihatan mata

Usia dan nutrisi mempengaruhi keadaan kesihatan mata. Namun dengan adanya zat anti oksidan yang dapat memerangi radikal bebas, tentunya penuaan boleh dicegah.

7. Kerosakan Fungsi Otak

Makanan dan persekitaran membantu penyebaran radikal bebas yang mengancam tubuh, radikal bebas tidak hanya menyebabkan penuaan, tetapi juga mengancam keadaan fungsi otak. Namun dengan adanya vitamin C dan fitonutrient tadi hal tersebut boleh dicegah.

8. Tekanan darah tinggi
Karena kandungan potasium dan zat besi, Strawberry sangat efektif menekan tekanan darah tinggi dan membuatnya lebih seimbang kembali.

9. Penyakit jantung

Kerana tinggi serat, folat, vitamin C dan anti oksidan, Strawberry cukup berkesan mengurangkan kadar kolesterol di dalam tubuh, dan mencegah penyakit jantung.
Kandungan serta khasiat buah strawberry untuk kesihatan ini diambil dari beberapa sumber. Semoga bermanfaat dan lebih memotivasi anda untuk hidup lebih sihat dengan pengambilan buah strawberry setiap hari.




Ya Rabb..jika suatu saat aku kehilangan harapan dan tujuanku,berikanlah kepadaku keyakinan bahwa TakdirMU lebih baik dari semua yang aku inginkan dan aku impikan

1 comment:

Cik Fie said... Reply

thanx 4 share info ni :)

Sapa Gila Blog Kat Sini ? Nak Tingkatkan Followers Korang Sampai Naik Mendadak ? Jom Join Segmen Baru Ni (!) :)

http://www.cikfie.com/2012/12/segmen-aku-gila-blog.html