Wednesday, January 29, 2014

Kek Pandan Ros

Buat pertama kali aku mencuba kek pandan. Kenapa ada ros? Sebab aku yang wat.. jadilah kek pandan ros hehe. kali nie xde hangit2 dah k. Korang tengok textures kek tu, nampak mampat, gebu, dan cantik kan bentuk dia. Bukan nak puji, ada setengah orang buat kek ada yang xnaik, ada yang kempis ditengah-tgh.. ha.. ni yang aku buat. 


Bahan-bahan ( menggunakan marjerin)

2 cawan tepung naik sendiri/ tepung gandum pon boleh 
1 cawan gula halus
4 biji telur ayam (dibasuh)
1 1/2  marjerin
1 sudu kecil esen vanila
3/4 cawan pati pandan ( pandan diblend dan ditapis) 

1. Masukkan marjerin dan gula kedalam mesin pengadun. Pukul sehingga kembang, kemudian masukkan telur dan pukul lagai sehingga kembang.
2. Masukkan esen vanila, pati pandan, dan juga tepung sedikit demi sedikit kedalam adunan tadi, dan putar sehingga sebati.
3. Sapukan loyang dengan mentega secara rata utk mengelakkan kek daripada melekat setelah masak. Tuangkan adunan kek tadi kedalam loyang. 
4 Bakar pada suhu 170'C  sehingga masak dan sedia utk dihidangkan. :)




 

Ya Rabb..jika suatu saat aku kehilangan harapan dan tujuanku,berikanlah kepadaku keyakinan bahwa TakdirMU lebih baik dari semua yang aku inginkan dan aku impikan

No comments: