Saturday, October 29, 2011

Kerdilnya AKU dihadapan-Mu

tanggal 29 oct 2011, adalah hari yang akan aku dan sedara ku mengingati perginya seorang Hamba Allah..bergelar tok su (MOHD SHARIF,69 tahun)..panggilan yang aku terima jam 5.45 pagi mengejutkan aku dr tidur yg x lena..
mak : mak nk gtau satu benda ni..jgn tekejut tau..
aku(msih dibuai ngantok): apa dia mak..
mak: tok su sharif da xda..kul 1.ooam td lg...
aku: (silent 2 minit) tok su sharif mana? yg dpn uma tok tu eh?
mak: ha la..tok su mana lagi...
aku: bla bla bla........... sampai kat penang kul 8.00 waktu penang..hehe
 al-kisahnya..bukn nk cite tu..its juz pengalaman aku..sebahagian menguruskan jenazah.. hubungan aku ngn arwah..mgkin xla serapat..tp memandangkan arwah xda family sndiri..so kitorang selaku sedara bawah n cucu arwah..btggungjawab uruskan dia masa dia sakit..(sakit tua).. rasa ingin mnguruskan tu membuak2 dlm diri aku ni..sbb semasa hayat dia..aku penah jaga dia walaupon sekejap..sebelom2 ni..kami 4badik excited nk beraya ngn dia..sbb dpat 5ringit sorang..hehe..then msa aku nk uitm diploma..dia bg aku $50..huhu.. bila dia skit..aku pnh suap mkn, minum....n selebihnya pak/mak sedara aku yg uruskan..

1st) sampai ja kat uma tok ngah aku, aku msok n nmpak sekujur tubuh tertutup dgn kaen.. rasa takot..tp nk tgok gak wajah arwah..then aku ajak mak teman..subhanallah.. memang btol tu tok su sharif!!!.pucat muka arwah..mcam sejuk..huhu..aku tgok lama2..smbil sedekahkan doa utk arwah..:( mak suwo bcakan yassin,,tp aku teragak2..mcm da lewat sbb dorang nk mndikan jenazah..maaf :(

2nd) saat nk memandikan jenazah..aku tengok betol2 dpn mata..dorang angkat jenazah ati2..tanggal sume tali ditgn..muka n leher dan ikatan di kaki..subhanallah.. aku terbayang kn aku di tempat 2.. aku tengok wajah tok, n fmily aku dlm uma tu...sedey n takot :(

3rd) usai mandikan jenazah, dgn ati2..dorang angkat jenazah dan letak atas kain putih yg dorang bentang tdi..aku tengok satu persatu apa yg org tu wat..dgn kapas dlm baju..kat kaki..tgn..dada..huhu...takot.. air mata bergenang ckit..huhu.. wangian ditabur..selai demi selai kain tutup..last skli tok siak tu amik kapas n letak kat muka arwah bila sume org da puas..itu la kali terakhir aku lihat wajah arwah tok su sharif..:( sblom disembahyangkan...dan dibawa keluar uma... :( subhanallah..

4th) usai solat..keranda diawa ke kubur..aku tnya mak abah n sedara.."boleyh x pompuan masuk kt dlam?" dorang kata xpasti tp seeloknya xjgn..bg yg xbape nk ehem2...tp aku boleyh!!!..aku nk sgt tngok... aku dpt pluang nk siram air campuran daun bidara..kowt..huhu...subhanallah maha suci allah... aku rasa tenang,mcm aku da lepaskan segala tgjwb aku utk arwah tok su sharif... imam pon baca talqin..ada yg aku boleh ikot..huhuhu... lg sebak bila tok imam terangkan dlm bahasa melayu..

"wahai saudara mohd sharif..ingatlah kamu..selepas berganjaknya kami dari sini akan datang kepadamu dua malaikat yang akan menyoalmu..wahai saudara mohd sharif,janganlah engkau gentar takot kepada malaikat itu sesungguhnya mereka adalah makhluk hamba allah yang sama seperti kamu..akan ditanya kepadamu akan soalan soalan..yakni siapakah tuhan mu..siapakah nabi mu..apakah agama mu..siapakah imammu..dan siapakah saudara kamu..... "


untuk arwah tok su sharif.. adik mohon maaf tidak berada bersama2 semasa pemergiaan toksu pgi tdi..adik xdtg melawat  tok su masa raya..adik rasa bersalah...maafkan adik..adik pnh kata yg adik nk dtg melawat tok su nnt..nnt nnt..tp adik xpegi pon.. adik bukan cucu menakan yang baek..adik xmampu nk jaga tok su..maafkan adik. juga sbb xberada utk tahlil nnt..esok(ahad 30hb oct 2011) adik ada kuiz :(
 ya,Allah, ampunilah segala dosa arwah tok su sharif semasa hayatnya didunia..tempatkanlah arwah di kalangan para soleh.. amin ya rab bal a'lamin

dari DIA kita dijadikan..dan kepada DIA-lah kita akan dikembalikan
gambar perhiasan


Al-Fatihah...



Ya Rabb..jika suatu saat aku kehilangan harapan dan tujuanku,berikanlah kepadaku keyakinan bahwa TakdirMU lebih baik dari semua yang aku inginkan dan aku impikan

No comments: