Wednesday, May 09, 2012

wanita ::Jual Mahal atau memilih?

AssaLaMuaLaikuM wbt! ^_^

hyep! ape khabar Iman kita hari ini? harap2 sumenya ok2 belaka :)
ok..kite tengok tajuk entri di atas.. "Jual Mahal atau memilih" <--tetiba je aku nak tulis pasal nie...so aku google and taip jual mahal..macam2 kua..HeHe
(aku prefer tuk coret by my own self)-JODOH
selalunya bila sebut pasal jual mahal ni..mestilah perempuan kan
fenomena jual mahal atau memilih senarnya dah lama wujud disekeliling kita..samada kita sedar atau wat2 xsedar atau kite memang xtahu.. sampai satu saat bila kita tertanya diri sendiri kenapa kita masih belum 'couple'... soalan lazim selalu org tnya kat aku..rupe ada<---(LOL puji diri sendiri lak..HaHa..) ok rupe ada tapi kenapa xda boyapren lagi atau pakwe atau calon atau bla bla bla..n yang xtahan tu..belom sempat kite nk jawab..dorang kata..jual mahal kot... erkk.. masa ni la aku tertanya2..ermm aku jual mahal ke ea? memilih ke? meh aku nk cite kat korang...

kite sume tahu TINGINYA MARTABAT seorang WANITA dalam islam... dalam hadis ade menyebut 
"Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis seumpama takutnya kepada Allah swt, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya"
sabda Rasullah saw...
"Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya, dan aku adalah yang terbaik dari kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia dan dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak tahu budi" (Riwayat Abu'Asakir)
 see..? itulah keistimewaan wanita dipandangan islam, actually bagi aku laki ke perempuan ke..sm ja disisi Allah..cuma yang membezakan adalah keteguhan iman dan takwa seseorang terhadap Pencipta :) .. ok tu tolak ke tepi..


wanita jual mahal atau memilih?--> jual mahal itu perlu bagi menilai sejauh mana kesungguhan si pembeli iaitu LELAKI..samada lelaki tue bersungguh2 ke idak.. ermm pena dengar x iklan kat tb.."barang baek mestila mahal" HeHe.. tapi BUKAN SOMBONG okey!! Allah sendiri tidak suka orang yang sombong.."Aku akan memalingkan oranag-orang yang menyombongkan dirinya dimuka bumi ini tanpa alasan yang benar , dari tanda-tanda kekuasaan-Ku"(Al-Araf:46)
wanita sekarang majoriti da bijak menilai, tapi dalam bijak2 pon ade yang tertipu dek manisnya ayat si lelaki..
dan mungkin sebab itu wanita sekarang tidak mudah memberi hati kepada mana2 lelaki.. (itu wanita yang baek) tapi ade jugak yang memilih..tu aku akui ade segelintir yang memilih dalam mencari bakal suami..errr memilih bakal suami xpe kot..HeHe tapi janganlah TERLALU memilih.. sebab takot kang xlaku2 sampai ke tua.. HuHu..

ok yang tue tuk wanita..cam ne lak dgn hal LELAKI yang nk ngorat2 tapi ditolak or diignore oleh perempuan yang dorang minat.. so korang lelaki tanya lik kat diri korang tu..sebb ape korang nak ngorat dia..kalau niat xbaek tu..mmg padan lah dgn muke..Hehe.. tapi kalau niat nk memperISTERIkan wanita tersebut..elok la.. mcm yang aku kata.. "barang baek mestilah mahal" kan...tp bgaimana pulak wanita yg sekali ayat.tros dapat? korang laki kene pk..xmencabar la weii lau senang2 je dpt..seyes aku cakap..xmencabar..lagi girl tu melayan ramai.. renung2kan.. tpai bila ditolak..ade pulak laki cakap "Pompuan ni jual mahal..memilih..nak yg hensem kaya je tau..tahu la aku xhensem..ditolaknya"<-- panas tau lau dgr ayat ni..seyes aku mmg panas..sebb bukan sorang dua..tapi banyak da aku dgr org ckp macam tu kat aku.. #oppssss terbocor lak..HeHe... hey guys.. saya ni bukan memilih ok..susah tau nk cari laki yang leh trime diri kita(wanita) betol2.. bukn cantik rupa tapi indah mata memandang...so fahamilah hati kami wanita.. dan boleyh jual mahal tpi jangan terlampau mahal ..tkot xtermampu dibeli oleh lelaki nnt...mnakala yang lelaki kalau betol2 nk memiliki wanita tersebut..apekta beranikan diri korang teros g jumpa mak ayah dia..<-- berani kerana benar...tpi selidik la dlu sape perempuan tu..kang takot tunangan or bini orang..xke naya..HaHa

but seyes aku rasa and macam nk nyesal ja bila ade org yang nak kenal ..tapi aku wat xtahu cam tu je.. :( bak kata aku.. dia enggang aku pipit.. walopon spesis burung..dua2 leh terbang..tapi terbang xseiringn..enggang kan laju lagi dari pipit..HaHaHa... nth la~` tu lah aku pipit jenis merendah diri..ngeee... 

notakaki|

wanita yang solehah (baik)  itu lebih baek dari seribu lelaki yang soleh
sebaik2 perhiasan didunia adalah wanita SOLEHAH.. jadilah bunga mawar berduri kembang mekar ditaman..tampak cantik tapi dikelilingi duri.. 





Ya Rabb..jika suatu saat aku kehilangan harapan dan tujuanku,berikanlah kepadaku keyakinan bahwa TakdirMU lebih baik dari semua yang aku inginkan dan aku impikan

4 comments:

rAIHan said... Reply

sokong 100%.tak patut dilabel kan sedemikian rupa.
kadang2 org salah faham dengan prinsip kita. good info dear.

jemput singgah:
http://sukacakapsorang.blogspot.com/2012/05/my-nestle-incredible-story.html

roshadah che raus said... Reply

sekadar berkongsi pendapat :) thanks

Lieyana Ahmad said... Reply

betul tu, perempuan patut jual mahal . patutlah sy lama single. jual mahal rupanya . hahaha

my new entry : Aku benci badut !
http://​lieyanaahmad.blogspot.com/2012/​05/aku-benci-badut.html

roshadah che raus said... Reply

lieyana: jgn jual mahal sgt tau..hehe