Wednesday, July 24, 2013

Sayangku Tok Long Salmah

Hiasan. kite xda gambar tok salmah
Puasa tak? Aku puasa ja, tak ponteng lagi oke..Apa khabar sekeliling kita?kawan2 kita?family kita? Dimana mereka berada sekarang? Pegi check cepat..Mak aku tadi pegi klinik, nak ambil ubat katanya. Abah kt bawah la kot. Adik pulak baru ja turun bawah. Kakak-kakak ku sekalian yang sulong katanya hendak keluar ke Ipoh, wat apa pon entah. Kak Aida pulak, sedang bekerja ekekeke.. Aku? masih berbaring kemalasan sambil menaip. Entry kali ini, hanya berbual kosong.. Sebelom ni asek  jiwang je kan, kali nie nak bercerita pasal Tok Long Salmah. Sape? Tok Salmah nie mak kepada abah aku. Mak Mertua kepada mak aku ehehe..sama la kan. So Tok Salmah ni tok aku lha. Dah lama xmenjenguk Tok Salmah. Dalam bulan Puasa nie..baru dua kali aku berkesempatan untuk melawat dia. Bukan jauh pon rumah kitorang. Dekat ja. kalau jalan kaki leh berpeluh jugak kan..so naik moto ada la dalam kurang 5minit leh sampai. Alah dalam kampung nie jugak. Semalam aku hantar makanan untuk berbuka kat rumah dia, kadang aku tanya kat family aku, ''p umah tok dak?'' Risau jugak bila fikirkan yang tok sorang2 kat rumah, entah ada entah tidak makanan untuk berbuka. tapi semalam, Alhamdulillah, tok bercerita seronok pasal orang nie, orang tue. Sempat juga ku check 'periuk' rumh dia. Makanan apa ada. Risau hmm.. Semalam tok bercerita, aku series tak larat semalam tapi aku dengar gak..main angguk je kepala bila tok bercerita. Maklumlah orang tua,terlalu banyak pengalaman. Aku renung ja muka tok sambil tok bercerita. Penuh semangat. Tok nampak sihat. Tok Salmah dah berumur lebih kurang 70 lebih. Mungkin 74 or 75. Ingatan dia masih kuat tapi tak de lah macam kita anak muda. Penglihatan dan pendengaran agak kurang cikit, maklum lha semua :)


hurm adik ucapkan selamat menjalani ibadah puasa buat Tok Salmah. TU ja.. ehehehe




Ya Rabb..jika suatu saat aku kehilangan harapan dan tujuanku,berikanlah kepadaku keyakinan bahwa TakdirMU lebih baik dari semua yang aku inginkan dan aku impikan

No comments: